القوانين الفرعية لقانون الجذب

من زمان بكلمك عن المقالة دي..

أو بمعنى أدق، عن القوانين الي هكلمك عنها في المقالة دي..، وكنت محتاج أشرحهالك عشان تقدر تكون فاهم أكتر، الكلام الي بقولهولك، فهم القوانين دي هيساعدك كتير جداً في فهم المقالات اللي فاتت، وفي فهم قانون الجذب وجه عام، تقدر تقول على القوانين دي، القوانين الفرعية، أو المكملة لقانون الجذب، وأول قانون منها هو :

1-    قوة الجذب :

ببساطة، كل واحد فينا له قوة جذب لأهدافه، وبتتفرع لقوة سلبية و ايجابية، ايجابية في حالة جذب الأهداف الإيجابية، وسلبية في حالة جذب الأهداف السلبية، مقدار القوة دي هو الي بيفرق في قوة، والمدة الزمنية اللي بيتم فيها جذب هدف معين ليك، والقوة دي بتتأثر بنوعيها، بالمفاهيم والمعتقدات اللي جواك، لإن قانون الجذب بياخد معتقداتك ويشتغل على أساسها، وقانون الجذب بيتأثر بالمعتقدات، وليس العكس.

 

2-    تضاد قوة الجذب:

أو قانون الرد، أو قوة الجذب العكسية، أو قوة الجذب السلبية (من الغير)، القانون ده خاص بحالة، ان في أكتر من شخص، عايزين يجذبوا نفس الهدف، وخليني أشرحلك بمثال عشان تفهم أحسن:

لو س من الناس هدفه انه يرتبط بـ ع، وفي نفس الوقت

   ص من الناس هدفه أنه يرتبط بـ ع

لو افترضنا ان :

قوة جذب س = 100 .

قوة جذب ص = 80.

 

هنا، لازم تلاحظ ان كل قوة جذب خاصة بطرف، هتمثل رد، او جذب عكسي، او قوة جذب سلبية للطرف الآخر .

 

يعني المعادلة هتبقى كالآتي بالنسبة لجذب الطرفين لنفس الهدف:

قوة جذب س (100) + قوة جذب ص (-80) = …

وهنا قوة جذب س هتغلب على قوة جذب ص، فاللي هيجذب الهدف هو س، وموجب في سالب بسالب، يعني :

 

يعني قوة جذب س(100) – قوة جذب ص (80) = 20 لصالح س

طيب حنا احنا اهملنا قوة الجذب الخاصة بالطرف التالت، الي هو ع، لو فرضنا ان ع عايزه ص، وقوة جذب ع = 50 مثلاً..

هتبقى المعادلة كالآتي :

قوة جذب س (100) + قوة جذب ص (-80) + *قوة جذب ع لـ ص (-50) = …

  • ·        هتلاحظ هنا ان قوة جذب ع لـ ص ، تمثل قوة رد أو قوة سلبية بالنسبة لقوة جذب س، يعني سالب، وفي نفس الوقت، قوة جذب ع بالنسبة لقوة جذب ص قوة ايجابية، يعني موجب، يعني المعادلة هتبقى أحد صورتين :

1-    قوة جذب س (100) – قوة جذب ص و ع مجتمعة (130) = – 30، ونلاحظ هنا ان النتيجة بالسالب للطرف الاول، اللي هو س، لكن ايجابيه، موجب، بالنسبة لـ ص و ع ، وده في الصورة التانية للمعادلة :

2-    قوة جذب ص و ع مجتمعة (130) + قوة جذب س (-100) =

قوة جذب ص و ع مجتمعة (130) – قوة جذب س (100) = 30 .

اقرأ الجزء ده مرة كمان عشان تفهم كل جزئية فيه.

3-    توحد قوى الجذب :

و ده بيحصل في الحالات الي بيكون فيها توافق شبه جماعي على صورة معينة أو فكرة معينة، زي مثلا توقع كل مضاربي البورصة للخسارة بسبب خبر معين..، او توقع ناس كتير خسارة مشروع معين..، أو صورة تانية مختلفة شوية، أن حد يكون هيبدأ مشروع، فيقول لأصحابه عليه، المشروع ينجح نجاح ماكانش يتوقعه، بسبب توحد قوى جذبهم مع قوة جذبه، وده اسمه توحد ايجابي، والعكس صحيح، نفس الشخص ممكن يقول لأصحابه على المشروع، فجأه يلاقي كل حاجة اتعقدت، والمشروع فشل، ده يسمى بتوحد سلبي، أو فيما يعرف في ديننا الحنيف، بالحسد.

عشان كده في ديننا، سبحان الله، نفس المبدأ ده، الحسد نوعين، النوع المحمود، اللي هو اعجابك بنعمة أخيك، وتمني مثلها مع تمني الأفضل لأخيك صاحب النعمة، وده اللي بيسمى الغبطة، والحسد الحسد، الي هو تمني زوال النعمة من أخيك.

والحسد ده، سواء سلبي أو ايجابي ممكن يكون بدون ادراك منك..حتى على أقرب الناس ليك، ممكن تقول لوالدك، أنا ان شاء الله هعمل مليون جنيه خلال سنة، بينه وبين نفسه يقول “ايه الكلام اللي مالوش معنى ده” أو “خيالات”.. أو حتى يقولك كدة في وشك..

ورغم ان والدك بيتمنالك الخير، لكن ممكن بدون ادراكه، يعمل قوة جذب عكسية للهدف اللي انت عايزه، عشان كده أنصحك ما تقولش لأي حد على هدفك الا اللي تكون واثق فيه 100% وانه يكون عارف المبدأ ده بالذات، وسبحان الله، نفس المبدأ موجود في شريعتنا الاسلامية، لكن بنطاق أوسع، على السلبي والإيجابي، بحديث سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام :

ذا رأى أحدكم من أخيه ما يعجبه فليدع له بالبركة”

و “ ما أنعم الله عز وجل على عبد نعمة ، من أهل أو مال أو ولد ، فيقول : ما شاء الله لا قوة إلا بالله ، فيرى فيه آفة دون الموت

يعني، قول ماشاء الله لا قوة الا بالله، يقي الحسد سواء من نفسك أو من غيرك، الا أن يكون الموت.

وكلنا حافظين الآية الكريمة الي بتقول “ولولا اذ دخلت جنتك قلت ماشاء الله لا قوة الا بالله”

وده دليل واضح جدا وجميل جداً، على أن قول التسبيحة دي، يقي من الحسد.

 

4-    توحيد قانون الجذب:

توحيد، مش توحد، عشان هنا بتبقى انت فهمت المبدأ السابق، وتبدأ تستغله لصالحك..

يعني ممكن حد تعرفه، تستخدم قوة جذبه لصالحك..

لكن برده لازم تتأكد ان الحد ده فعلاً بيحبك، فمثلاً ممكن تستغل ان واحد صاحبك فرحه قريب، وانت هدفك سيارة معينة، وتقوله : ” تخيل بقى وانا عربيتي الـ(…) سايقها كده وبزفك فيها..وبنجري بالعربية وبنعمل كلاكسات، وانت بتقولي يا مجنون اهدى..وهكذا”

بكدة انت حطيته في صورة ذهنية غصب عنه، واستغليت قوة جذبه لصالحك.

 

5-    انتقال قانون الجذب (الجذب للغير):

من أهم القوانين، وعكس كتير جدا ما يتوقع الناس، انت تقدر باعتمادك على القانونين السابقين، انك تجذب لشخص ما، باستخدام قوة جذبه هو، من غير ما يعرف، نفس المثال السابق، هتقوله تخيل انك جيبت عربيتك الي انت عايزها من زمان، وخليتني أسوقها بقى عشان أزفك..وهكذا..” أو أي مثال تاني، كده انت بتخليه يعمل عملية المعايشة لنفسه من غير ما يعرف، وحتى ممكن يكون ما يعرفش يعني ايه قانون الجذب، أما الصورة التانية من الجذب للغير، هي انك انت تعمل المعايشة للشخص ده، وهو محقق الهدف اللي هو عايزه، وده مبدأ المعادلة بتاعتي المسجلة في وزارة الثقافة، تقدر انت تعمل المعايشة وتعمل كل الخطوات الخاصة بقانون الجذب، – ماعدا خطوة المعتقدات السلبية – لشخص تاني غيرك خالص، لكن الكلام في الموضوع ده عايز سلسلة تانية من المقالات، عشان ده جوهر المعادلة زي ما قلتلك.

بالمناسبة كل القوانين دي جزء من المعادلة ومسجلة في وزارة الثقافة المصرية، ان شاء الله انتظر قريب الشرح التفصيلي للمعادلة نفسها، عشان عايزة كلام كتير جدا عشان أقدر أشرحلك كل ركن فيها، وازاي تجمعهم في صورة فعلية، بالتجربة.

 

6-    قبول ورفض قانون الجذب:

مرحلة مهمة جداً من مراحل قانون الجذب، وهي اللي الهدف بيظهر حواليك علامات تدل على اقترابه منك..

وهنا، كإن الكون بيقولك “أنت متأكد انك عايز الهدف ده”..؟

لما تلاحظ العلامات دي، تقدر تقول لنفسك، وبصوت عالي، “أنا مستعد”..وتتقبل وجود الهدف في حياتك، وتبدأ تفكر هتعيش بيه ازاي أكتر مما كنت بتفكر كدة في مرحلة المعايشة..عشان فعلاً ترد انت الإشارات دي، بموافقتك وتقبلك للهدف، خليني أكلمك عن نقطة مهمة قبل ما أكمل، كتير من الناس بتقول حرام لما تقول “الكون” لأن الله هو مدبر كل شيء، بالفعل الله ربي وحبيبي، مدبر كل شيء في الكون..والكون ما هو الا وسيلة.. وكل ما حولك خلق لك لمنفعتك، حتى الكون بكل ما فيه، ربنا خلقه كله عشانك، عشان الإنسان..، فأنا شايف ان مش حرام لما نقول “الكون”..الكون طبعاً وسيلة، وكله بيد الله.

غير كده، ممكن انت ترفض الهدف ده، بإنك تشكك في مقدرتك على القيام به، زي اللي بيتمنى وظيفة عالية أوي في شركة، ولما يحس انها قربت منه، يبدأ يخاف منها ومن مسئوليتها، ومن عملها المرهق، فبالتالي، من غير ما يعرف، بيبدأ يبعت اشارات سلبية، انه لأ.. أنا مش مستعد ليها الوقتي.

 

7-    قوانين عامة :

  • ·        بوجه عام الهدف يكون أسرع في تحقيقه لو كان اكبر، لو كان الهدف، مبلغ معين من المال مثلاً، 1000 جنيه، في طريق جذبه إليك هينجذب ليك حاجات أقل، دي العلامات الخاصة بيه، 50 جنيه، 80..120.. وهكذا، لحد ما يجيلك ال1000 جنيه كلهم..فلو حسبتها هتلاقي ان اللي جالك أعلى من اللي انت عايزه، بس ده مرتبط بقانون تاني اسمه تضاعف قانون الجذب، اللي انت عايزه او بتفكر فيه هيجيلك اضعافه، لكنه مش انا اللي اكتشفته عشان اتكلم عليه هنا، لكن لو كان هدفك مثلاً 100000 جنيه، هيجذبوا في طريق تحقيقهم بإذن الله 1000، و2000، و3500..لحد ما توصل للـ100000 جنيه بفضل الله.
  • ·        تعديد الاهداف يساعد على جذبها أسرع، وده عكس ما هو سائد، لو كان هدفك واحد بس، المفروض انك بعد ما تعمل كل الخطوات، انك تنساه، وتعيش على انه فعلا لو ماجاش عادي انت مش هتزعل، لكن الحكاية دي بتبقى صعبة شوية لو الهدف واحد، لكن لو الأهداف 10 مثلاً، هتعمل خطوات الجذب لأول هدف، وتنساه، لكن عقلك الباطن ما بينساش، وقانون الجذب بيتعامل مع العقل الباطن زي ما قولنا، وبعدين تعمل نفس الخطوات لثاني الأهدف، وتنساه، ولثالث الاهداف، وتنساه، وهكذا..فتعديد الأهداف يساعد على جذبها أسرع من لو كان الهدف واحد بس.
  • ·        الهدف – بوجه عام – بيكون أسرع في جذبه بإذن الله، لو كان وسيلة، وماكانش هدف في حد ذاته..يعني لو كان الهدف مبلغ معين من المال(الهدف)، ممكن ينجذب ليك شغلة(الوسيلة) أو مشروع صغير هيجيبلك المبلغ ده بإذن الله، ولو كان هدفك عربية(الهدف)، هتلاقي الرخصة(الوسيلة) بتنجذب ليك بسرعة جداً، فتقدر انت تستغل الحكاية دي لصالحك، وتشوف ازاي هدفك يكون وسيلة مستخبية، لتحقيق هدف تاني، وتتمنى الهدف التاني، الأخير ده.
  • ·        ضروري عند استخدام قانون الجذب، انك ما تحددش الطريقة اللي انت عايز هدفك يجيلك بيها، سواء بادراكك أو بغير ادراكك، واحد صاحبي كان اللي مأخر جذبه لسيارة الأحلام، أنه كان جواه معتقد وهو مش عارف، انه هو اللي لازم يتعب عشان يجيب تمن العربية دي، ونسى ان ممكن والده يجيبهاله، او حتى يكسبها في جايزة!! ليه لأ ؟ دور جواك وشوف عند استخدامك لقانون الجذب على أي هدف، في اي معتقد، خاص بالطريقة؟ خاص بخطأ “إزاي”؟

 

دي تقريباً كل القوانين (ان شاء الله اكلمك عن باقي القوانين في مقالة تانية) المسجلة باسمي في وزارة الثقافة المصرية، تحت اسم “معادلة سحر قانون الجذب”، ودي جزء من المعادلة، مش المعادلة نفسها، ده يعتبر تمهيد لاستخدام المعادلة، وان شاء الله، يكون في موضوع قريب عن المعادلة نفسها، عشان تقدر تشوف بعينيك..

سحر، قانون الجذب.

Comments

comments

You can leave a response, or trackback from your own site.

26 Responses to “القوانين الفرعية لقانون الجذب”

  1. Noha says:

    like like like….like b shakl mobal3' feeh :D

  2. amir nafsy says:

    جميل، أتمنى ان شاء الله المقالة تفيدك في حياتك وتنشري مبدئها، ومبدأ قانون الجذب على اد ما تقدري بين الناس

    بالتوفيق ان شاء الله،

    فيصل عبد الواحد

  3. Alaa says:

    يا سلاااااااام ما اجمل هذا الكلام … وبجد في اثبت لي طريقة حدوث اشياء كتيرة جدا في حياتي …

    thank you

  4. فيصل عبد ال says:

    شكراً لمرورك الجميل، بالتوفيق دائماً ان شاء الله

  5. صحراء 55 says:

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

    لك جزال الشكر على هذا الابدع الرائع جزاك الله خيراا^_^

  6. nidaa says:

    كلام جميل فعلا سؤال اساله كثير

    هل نستطيع ان نجذب لاشخاص نحبهم الاشياء الي يرغبون بها مثل زواج سعيد لاختي او وظيفة جيدة لاخي؟؟

    بانتظار ردك مع الشكر

  7. nidaa says:

    بحييك على المقالة الرائعة فعلا في كثير ناس تتصور ان جذب الاهداف الكبيرة صعبة بل مستحيلة وانه مقدروه ان يعيش بالقليل فقط يبقى على قيد الحياة، ناسيين ان الانسان هو الذي يصنع الحياة وليس الحياة الذي يصنعنا.

  8. فوفو says:

    عندي سؤال مهم .. انت تقول لو شفت البراهين لازم وقتها تعيش جوك اكثر علشان ترد لهذا البرهان بالموافقة … طيب انت تقول في احد مقالاتك أنك لمن تطلب هدفك تنساااااااه لين يتحقق

    و البراهين دلالة على قربة وليس الهدف بذاتة

    فكيف ارجع افكر بالموضوع وقت البرهان ؟؟؟ مو المفروض انساه ولا افكر فيه ؟؟؟

  9. فيصل عبد ال says:

    جو فيتالي بيقول تنساه
    بوب بروكتور بيقول تفضل فاكره، ومش بس كده، لازم تفضل مركز عليه
    الحل ايه ؟
    الحل ان كل واحد بيجذب بناء على المعتقدات اللي جواه، كل واحد من الاتنين دول جواه معتقد، وبيشتغل معاه، وهو واحد من أفضل مدربي الجذب في العالم
    تعرفي ازاي المعتقد الي جواكي ايه، شوفي نفسك، لما بتكوني عايزه حاجة وتركزي عليها أوي بتبعد عنك؟
    ولا لما بتفقدي الأمل في حاجة بتجيلك
    ده كله بيبقى بسبب الواحد، عقله دافع أم جاذب، راجعي آخر مقالة ليا، http://www.amirnafsak.com/%D8%A7%D9%86%D8%A7-%D8%
    هتلاقي شرح أكتر عن النقطة دي ان شاء الله

  10. اسيل says:

    *عندي نقطه من فضلك اريد رأيك بها

    عندما قرأت في قانون الجذب كان اكثر من معلم يقولون هذه النقطه التي قلتها(فكر بالهدف وتعايشه ولا تفكر كيف سياتيك ثم انساه)

    ولكنهم كانو يضيفون على هذه النقطه السعي

    مثال:

    اتمني ان احصل علي سياره معينه

    اسعى مثلا للبحث بمكاتب السيارات وادخر مال والقانون سوف يهيئ لي  الكون السياره التي اريدها بكل المواصفات

     فما رأيك بنقطة السعي

  11. فيصل عبد ال says:

    السعي لواحده مش كافي
    في فرق بين الـ
    Action
    والـ
    Inspired Action
    الأكشن هي انك وانتي ماشية في الشارع تشوفي فلوس واقعة في الأرض، تجيبيها
    الإنسبايرد أكشن..هو الفعل اللي خدتيه اللي خلاكي تمشي في الشارع ده النهاردة مخصوص
    الانسبايرد أكشن بتحسي انها مدعومة من احساس قوي
    حاجة قالتلك امشي من هنا النهاردة
    حاجة قلتلك جربي مطعم مختلف النهاردة
    حاجة قلتلك جربي تروحي شغلك بدري نص ساعة
    دايماً الحدس اللي بيجيلك، بدون مقاومة، بيبقى اشارة لحاجة مهمة في حياتنا بإذن الله
    يختلف تماماً عن الصوت الداخلي اللي بيقاومك لما تفكري في أهدافك
    بالنسبة لنقطة لا تفكر كيف سيأتيك..الحكاية دي عايزة تفصيل شوية
    الأول انتي فعلاً ما بتبقيش عارفة هتعملي هدفك ازاي
    لكن بعد كده بينجذبلك أفكار وخطط تقدري تكتبيها، واذا بدأتي تكتبي هتلاقي كل فكرة بيتفرع منها أفكار تانية، وكل خطة بيطلعلها أسس و طرق مختلفة
    كده انتي جذبتي الخطة أو الطريقة
    وعشان كده في سلسلة معاك ورقة وقلم قلت لازم تكتب " ومستني أفكار وخطط وعروض اقدر بيها أحقق كذا
    بالتوفيق ان شاء الله وأتمنى لك متابعة جيدة للموقع

  12. scarlett says:

    هاد المقال فخم جدااااااا وكتير كتييير حلو وقرأته اكتر من مرة
    المعلومات اللي فيه مهمة كتير وفعالة شكرا كتير كتير الك
    دكتور فيصل بس لو سمحت عندي سؤال صغير
    حضرتك قلت بالنقطة 7 لازم نحدد اكتر من هدف وكل هدف
    نشتغل عليه وننساه ونشتغل عاللي بعدو وهكذا …,
    سؤالي : مسألة النسيان هون بس للي عقلو دافع مو هيك ؟؟

  13. فيصل عبد ال says:

    بالظبط يا لمى
    بالتوفيق ان شاء الله

  14. shaimaa says:

    جميلة جداا المقالة دي
    بس في نقطة حضرتك بتقول انك تكلم الناس اللي بتحبك بجد عن هدفك عشان قوة الجذب طيب منا في ناس حواليه بس للأسف مش مقتنعين بهدفي يبقى ايه الحل مقولش و لا في تصرف تاني ؟؟
    حاجة تانية نقطة ازاي جوايا انا دايما لما بفكر في شئ دايما بفكر ازاي و ممكن طريقة تفكيري في تحقيق هدف تبقى طريقة مأخوذه من غيري حقق نفس الهدف بس بفرق انه هو مثلا عنده مقومات سهلتله طريقة تحقيق الهدف لاكن أنا لأ فأفضل أفكر طيب ازاي هحقق هدفي تتعالج ازاي

    معلش أنا كلامي كتير بس المقالة دي فعلا ناقشت مشاكل كتير عندي :D يعني ايه تعدد الأهداف يعني اديني مثال
    تعدد الأهداف حول قيمة محددة يعني مثلا المال عايزة أشتغل عايزة يبقى عندي عربية بيت أكون غنية و لا ممكن تبقى أهداف مختلفة يعني
    أشتغل اتجوز أسافر

  15. shaimaa says:

    ازاي أغير اعتقداتي الخاطئة ؟؟؟

  16. amirnafsak says:

    اهلاً يا شيماء
    يفضل في تلك الحالة الا تتكلمي عن هدفك معهم
    وبالنسبة لسؤال ازاي
    فهذا معتقد، يمكنك التحرر منه بأي تقنية تحرر بإذن الله
    ولا مشكلة من كثرة الأسألة، وما قصدته بتعدد الأهداف، مثلاً هدف مادي، وهدف معنوي، وهدف اجتماعي وهكذا
    تحياتي لك

  17. amirnafsak says:

    بأي تقنية تحرر بإذن الله

  18. aya says:

    طب ازاى اخلى الهدف وسيلة ؟؟ ..يعنى مثلا لو الهدف زواج ممكن افكر فى الامومة مثلا بحيث تبقى هى الهدف؟؟!!! .. وطبعا عشان ابقى ام لازم الزواج ….بس كده ممكن يكون اى زواج والسلام ..صح ؟؟!!!! وده غير مرغوب ..مهلش استاذ فيصل جزاك الله خيرااا ممكن تفمهنى الجزئية دى على المثال اللى قلته وإذا كان ممكن تنفع ولا لأ ؟؟

  19. aya says:

    اين انت يا دكتور فيصل ؟؟ الرجاء الرد على استفسارى ….جزاك الله خيراااااااااااااااااا

  20. amirnafsak says:

    اهلاً يا آية
    لا، يمكن ان يكون الزواج نفسه هدف بإذن الله
    المهم ان تتحرري منه، هل سمعتي تسجيل حقق أحلامك في 20 دقيقة ؟

  21. amirnafsak says:

    تم الرد يا آية
    تحياتي لك

  22. aya says:

    *نعم استاذ فيصل ..استمعت لفيديو غير احلامك فى 20 دقيقة

    وبعد ذلك قرات هذه المقالة الاكثر من راااااائعة …

    الحقيقة الموقف اشبه بوجبة شديدة الدسم :D

    سلم ايدك … وجزاك الله خيرا على الاهتمام والرد ….شكرااا لك

  23. فيصل عبد الواحد says:

    اهلاً يا آية
    اشكرك على كلامك الجميل
    اشككرك على كلامك الجميل
    ان شاء الله تستمتعي بالتسجيل
    تحياتي لك

  24. rodina says:

       انا كنت ماشيه كويس  مع الشخص الذي احبه ولكن من فرحتى كنت احكي لاصحابي وحبيبي منذ فترة لم يتصل بي ولا يهتم بي اشعر بالحسد فكيف اعالج الموضوع وابدا من الاول اداري على شمعتى 

  25. فيصل عبد الواحد says:

    اهلا ً بك
    أعتذر منك يا رودينا ولكن لا اتحدث في العلاقات الا المخطوبين والمتزوجين فقط
    تحياتي لك

  26. nora says:

    سؤال بسيط انا كنت افكر بشيء معين من فترره وبعد ماقررت انساه وحرضى سواء اتحقق او لا وونسيته ومعد فكرت وصارر يتكرر عليا بشكل فضيع تقريبا يومياً .. فنفسي اتأكد منك هذا معناته ان شاءالله بيتحقق ؟؟

Leave a Reply