قانون الجذب

وهم الإرادة

November 19, 2012 — by فيصل عبد الواحد38

main

قانون الجذب

وهم الإرادة

November 19, 2012 — by فيصل عبد الواحد38

قانون الجذب - وهم الإرادة

المقالة دي مش متعلقة أوي باللي احنا بنتكلم فيه بقالنا فترة

سواء التحرر او قانون الجذب بوجه عام

لكن ليها علاقة قوية بتحقيق الأهداف، وليها علاقة أقوى بالعقل الباطن

غير ان أكيد زي ما انت عارف، اذا كنت متابع جيد لأمير نفسك

اني من فترة لفترة

بحب أكسر مود التتابع

وأاتكلم عن حاجة مختلفة نوعاً ما

كتير قولت لنفسك

خلاص، مهما حصل مش هعمل كدة تاني

مهما حصل مش همسك سيجارة تاني

مهما كنت عايز أنام مش هنام عشان أذاكر

عشان أروح المعاد ده

مهما حصل مش هاكل تاني

وتحس جواك بحماس قوي جداً

وتقول خلاص انا حاسس فعلاً اني دي آخر مرة هعمل فيها كدة

تعدي ساعة

تعدي ساعتين

تلاتة

تحس بالجوع

تقول لأ

انا خدت قراري

مش هاكل

أربع ساعات

بعد خمس ساعات بتلاقي نفسك على صينية الأكل

في ايه ؟

انا ارادتي ضعيفة ؟

انا معنديش عزيمة ؟

لأ، انت اللي فاهم نفسك غلط

انت دخلت حرب خسرانة

ايه هي الحرب ،الحرب هي حرب ضد عقلك الباطن، وخاصة البارادايم

وخسرانة ليه، عشان بتحارب فيها نفسك، وزي ما قولنا قبل كده ان كل ما بتقاوم حاجة جواك، المقاومة دي بتزيد، لأنك ببساطة..بتقاوم نفسك، حاول تشوف كدة صورة ليك

وانت بتحارب نفسك، وتخيل ان كل ما قوتك تزودها، برده هتزيد في "نفسك التانية" اللي بتحاربك وبتقاومها

وده سر قوة سيدونا لكن خلي ده لمقالة تانية ان شاء الله

غير كدة..انك الجانب بتاعك

لا يمثل الا 5% بس، وبالكتير 10% من قوتك الاجمالية، على رأي أشد المتفائلين، لما كان بيتكلم عن تقسيم العقل الواعي واللاواعي

مقاومة البارادايم

صحيح ساعات بتحصل معجزات وتكسب حرب خسرانة، لكن نسبتها قليلة جداً

زي ما نسبة النجاح في مقاومة البارادايم هي 3% بس

اللي حصل ده ليه

عشان انت عندك وهم اسمه..الإرادة

عارف ان الكلام ده هيزعل ناس كتير

وناس كتير ممكن ما تقتنعش بيه

لكن زي ما بنقول دايماً المسألة مسألة وعي

لكن الإرادة..وهم كبير

ليه ؟

لأنك بتبدأها غلط

بتبدأها بقرار "منطقي"..وبتحارب بيهم

شعور داخلي

استحالة المنطق يهزم الشعور الا في حالات شبه منعدمة

وبتبقى هزيمة مؤقتة كمان في الحالات دي

عارف، لو كان المنطق بيهزم الشعور

كان كل المدخنين بطلوا يشربوا سجاير

كان كل اللي عندهم وزن زيادة، وعايزين يخسوا، ما كلوش

لأن طبيعة الجسم ان عند الاحتياج لغذاء، بتحول الوزن الزائد ده لطاقة عن طريق الكبد

وطالما انت عندك وزن زائد - وده أكيد والا ماكنتش عملت ريجيم - يبقى المنطق بيقول

! انك ما تاكلش

لو المنطق يهزم الشعور، لو العقل الواعي يهزم العقل اللاواعي

يبقى كانت البنت ما تقعش بسهولة لواحد مفيش فيه أي صفة "عقلانية" بتحبها او عايزاها أو قالت انها شرط أساسي في فتى احلامها

لمجرد انها..بتبقى "فرحانة" معاه

عارف امتى الارادة تتولد ؟

لما تيجي من داخل العقل الباطن

امتى..؟

لما تنبع من شعور

لما الأب يشوف ان ابنه تعب من التدخين

وحصله مرض صدري بسبب تدخين والده

والأب "يشعر" بالذنب

وقتها لو قدامه السجاير دي، من ذهب

مش هيقرب منها

وقتها لو كان بيموت عشان يشم دخان سيجارة

مش هيشرب

وقتها ممكن فعلاً يبدأ يتضايق من اللي بيشربوا سجاير

طيب ازاي؟ يعني لازم استنى موقف قاسي يحصل عشان أبطل حاجة عايز ابطلها

او اعمل حاجة عايز اعملها

! آه

أو انك تقرر ببساطة

انك ما تقاومش نفسك

وتتحرر بأي تقنية تحرر

من شعورك ناحية الحاجة دي

المهم

انك تلغي تماماً

حكاية..الإرادة

ان شاء الله المقالة الجاية

! هكلمك عن سيدونا..والإدمان

لمتابعتي على الفيس بوك

لمتابعتي على تويتر

لصفحة أمير نفسك على الفيس بوك

38 comments

  • happy

    November 19, 2012 at 10:18 pm

    مقالة رائعة ومختلفة وفعلا ده بيحصل معايا قرار فى لحظة انفعال وبعدها اصاب بخيبة امل
    واللى فهمته انا ادرس العواقب واشعر بيها او اتخيل صورة شيئة علشان احساسى يتغير مش نتيجة لمؤثر خارجى سواء موقف او انسان معين ؟؟؟
    وشكراااااااااااا

  • صحراء55

    November 19, 2012 at 10:51 pm

    السلام عليكم
    يارب يكون الجميع بخير

    دمت لنا ودام قلمك
    وفي انتظار جديدك الأروع والمميز
    مقاله رووووووووووعه

  • هند مرشد

    November 20, 2012 at 12:11 am

    فعلا كلام منطقي 100/100 … وبتحصل معايا كثييييييييييير … دايما بشوف في نفسي أن أي حاجة بقاومها أو بخاف منها بتحصل … ولما باستهزء منها وباستنقصها أو مش بعيرها اهتمامي بتروح من غير ما أشعر …. انا فهمت من سيدونا أننا نعيش الموقف بكل جوارحنا ومشاعرنا … ونخليه يظهر بكل عفوية … بعدين ناستصغره وناستهزء منه وننقصه في عيننا … والشعور الغري المرغوب بيروح … دي سيدونا ؟؟؟

  • rony

    November 20, 2012 at 6:39 am

    صباح الخير استاذ فيصل
    فعلا اصعب شئ التخلص او تغيير العادات
    من شب على شئ شاب عليه هكذا يقول المثل ولكن مثلما قلت بسيدونا وغيرها يتغير كل شئ
    تسلم الانامل اللي كتبت وهذا الفكر النير

  • أيمن

    November 20, 2012 at 11:21 am

    السلام عليكم
    لدي سؤال لو سمحت خارج هذا الموضوع متعلق بالتحرر
    أريد فقط معرفة الفائدة منه
    يعني التحرر من الهدف كيف يكون سبب في حصوله
    وكيف أتحرر من الهدف و نقيض الهدف في آن واحدة ثم أثق أن الهدف سيأتي و نقيضه سيتلاشى
    أتمنى أن تسهب في الشرح العميق لأنني سأستطيع فهمك بحكم اطلاعي

  • amirnafsak

    November 20, 2012 at 7:26 pm

    او تستخدمي سيدونا

  • amirnafsak

    November 20, 2012 at 7:27 pm

    وعليكم السلام ورحمة الله
    اشكرك على كلامك الجميل يا شذى
    وان شاء الله كل المقالات بأمير نفسك تعجبك وتفيدك
    تحياتي لك وامنياتي بالتوفيق بإذن الله

  • amirnafsak

    November 20, 2012 at 7:28 pm

    اهلاً يا هند
    سيدونا مش انك تستهزئي بالموقف
    انك \”ماتحكميش\” عليه وتشعري ناحيته بشيء سلبي
    انك تتحرري منه \”وتسيبيه\” للدرجة اللي تحسي فيها
    انه عادي
    تحياتي ليكي، وبالتوفيق بإذن الله

  • amirnafsak

    November 20, 2012 at 7:29 pm

    اهلاً يا روني
    اشكرك على كلامك الجميل، نعم بالفعل
    لذلك دائماً أقول ان سيدونا كنز لمن يعلمها
    تحياتي لك، وأمنياتي بالتوفيق بإذن الله

  • amirnafsak

    November 20, 2012 at 7:29 pm

    وعليكم السلام ورحمة الله
    بلا تحرر، لن يعمل قانون الجذب لصاالحك يا أيمن
    كل ذلك ستجده مشروح في سلسلة مقالات سيدونا وما قبلها من مقالات بإذن الله باسهاب واستفاضة
    تحياتي لك، وبالتوفيق بإذن الله

  • داليا

    November 20, 2012 at 8:58 pm

    شكرا استاذ فيصل على المقالة الرائعة

    انا عندي مشكله مستعصيه منذ سنوات ارجو ان توضح لي كيف استخدم سيدونا او اي طريقة تقترحها للتخلص منها

    وهي مشكلة عدم الانجاز (ولا اقول الكسل) فانا لست كسوله بمعنى اني اظل مسترخية ولا اعمل ولكني اعمل والف وادور حول العمل ولا انجزه حقا الا قليلا وبصعوبة واستصعب اي عمل مهما كان صغيرا قبل ان يبدا

    استخدمت التوكيدات لم تنفع

    ولم اعرف كيف استخدم سيدونا فباي شعور بالتحديد ارحب؟

    ارشدني للخطوات وفقك الله وزادك من فضله

  • rana

    November 20, 2012 at 10:09 pm

    سلمت الانام التي دونت يا استاز فيصل …. كلااااااام في غاية الروعه … اللي فهمتو انو اهم شي الاحساس والشعور والرضا بالشيئ اللي بدنا اياه … بس عندي سؤال بصراحه يا استاز فيصل انا استخدمت سيدونا كتير وفعلا لما بشعر بشعور سيئ على طول بتخلص منو عن طريق سيدونا وبحس بالتغيير فورا وحتى قبل ما اخلص من سيدونا ودايما بتحرر من رغبتي بالاشياء ولكن مش قابل يزبط معي ولا اشي بالمرة قانو الجذب مش زابط معي مع اني تخلصت من العتقدات وعملت سيدونا وعملت متل ما بتحكي انت وعملت تفنيه الحريه النفسيه ولكن دون جدوى .. هلى هذا الشيئ عادي وطبيعي وان اكمل المشوار وابقى على يقين بان في يوم من الايام وان كان بعيدا هذا اليوم سيتحقق ما اريد ؟؟ كل الشكر لك

  • الجاذبية

    November 21, 2012 at 12:27 am

    كلام رهيب وموضوع جا في وقته انا بعتبر بعاني من حتت المقاومة وخصوصال في موضوع المزكرة طول عمري مش متعوده افتح كتب وبزاكر او مابحبش لوقتي لما افتح وزاكر واكون عامله جدولة لو مشيت عليه اكون خلصت ومرتاحه كمان لا بفضل اكسل واجل المزكرة او اكون بطيئه وبزهق بسرعه لدرجة بتصول انو افتح الكتاب ليلة الامتحان يعني بس عند الضغط بنجز غير كدا هفضل اجل واجل واجل
    انت شايف لان عقلي الباطن متعود انو ما زكرش ولما ابدا اقاوم وازاكر بفشل؟
    انا عاوزة حل لموضوع دا بجد ازاي اسيطر علي عقلي الباطن واخليه يبتقبل فكرة افتح كتب وادرس زي الناس كلها

    ولا انت شايف المشكلة مش فقلي الباطن؟

  • rawan

    November 21, 2012 at 8:54 am

    استاذ فيصل انا روان من فلسطين اكيد تذكرني
    كل ما اشعر بخيبة امل ارجع اقرا ما تكتبه لاستعيد املي
    ولكن اريد ان اسالك عن شيئ الاحظه
    عندما افرح فرحه كبيره بشيئ سوف يحصل لا يحصل او يتاخر او يتاجل لماذا؟
    مثلا قبل فتره ارسلت رساله الى الرئيس محمود عباس اشرح له قضيتي وان يساعدني عندما طلب اخي مني ان افعل ذلك وكان الاحتمال الاكبر انه لن يرد علي لانه مشغول
    ولكن ارسلت الرساله عبر الفيس وتفاجأت ثاني يوم انه تم الرد عليها بان قضيتي ستحول الى قاضي القضاه ويريدون مني وسيلة اتصال فارسلت لهم ارقامي وارسلو لي بانهم يريدون مني ارسال كتاب عبر الفاكس وطبعا ارسلته بعه تقريبا 3 ايام لان الفاكس كان معطل وكنت قد ارسلت لهم باني ارسلت الفاكس ولكن لا رد بعدها ولم يجيبوني باي شيئ
    رغم اني فرحت فرحه لا توصف ولان قضيتي مع زوجي ستنتهي اخيرا
    ولك بعدها حصلت اوضاع غزه وانا متاكده انهم مشغولون عن هكذا قضايا
    وحتى قاضي القضاه اصيب برصاصه برجله
    فهل احيانا عندما يكون الشخص متامل بقوه بشيئ ما يحصل عكسه؟
    اصبحت احيانا اخاف استخدام الجذب خوفا من ان يحصل عكسه
    هل الجذب له اثار سلبيه كأن يحصل عكس الشيئ مثلا؟

  • lola

    November 21, 2012 at 9:06 am

    الف شكر يا استاذ فيصل ع الموضوع

    بس انا عندي سؤال خارج الموضوع بعد اذنك
    انا لما بحاول اسئل نفسي او العقل الباطن يعني سؤال قبل النوم
    او حتي لما بحاول اعمل معايشه قبل الدخول في النوم
    بروح في النوم قبل اما الحق نفسي واسأل

    هو في حل للحكايه دي ولا الحل الوحيد هو التعود

  • ابتسام س

    November 21, 2012 at 7:27 pm

    *مساء الخير يا أستاذي ومدربي الموقّر

    مقالة حلوة وأنا يا دوب  ابتديت افهمك لكن المقالة خلصت حسيت أن  آخر كلمات في المقالة كانت تمثل الخطوات الي لازم اتبعها عشان يطلع القرار من العقل الباطن 

    في انتظار المقالة القادمة لتتضح الرؤية كاملة 

    تقبل تحياتي 

  • amirnafsak

    November 22, 2012 at 12:35 am

    اهلاً يا داليا
    تستخدمي سيدونا على شعورك بالكسل
    وتسترجعي آخر موقف شعرتي فيه بذلك الكسل
    تحياتي لك، وبالتوفيق ان شاء الله

  • amirnafsak

    November 22, 2012 at 12:37 am

    اهلاً يا رنا
    اظن انك عندك مشكلة انك لا تعرفي بالظبط ماذا تريدين..أليس كذلك ؟

  • amirnafsak

    November 22, 2012 at 12:38 am

    تذكري آخر مرة شعرتي فيها بذلك الشعور، استحضريه
    واستخدمي سيدونا عليه
    تحياتي لك

  • amirnafsak

    November 22, 2012 at 12:39 am

    انت فقط تعلقت كثيراً بالهدف عندما رأيتي بوادر تحققه
    وتلك مشكلة دائماً ما أحذر منها
    تذكري ما شعرتي به وقتها، وتحرري منه بسيدونا
    تحياتي لك، وبالتوفيق بإذن الله

  • amirnafsak

    November 22, 2012 at 12:41 am

    طالما يحدث ذلك معك، اذاً لا مشكلة من عمل المعايشة أي وقت آخر

  • amirnafsak

    November 22, 2012 at 12:42 am

    اهلاً يا ابتسام
    اشكرك على كلامك الجميل
    ان شاء الله نستكمل واذا في شيء غير واضح يتضح لك قريباً بإذن الله
    تحياتي لك، وبالتوفيق بإذن الله

  • rana

    November 22, 2012 at 1:00 pm

    GGGGG (/C 'D51'-G A9D' -'3G -'DJ E.1(7G J9FJ CD E1) E+D' (-7 EH'5A'* D41JC -J'*J (1,9 (:J1G' .. E1) (/J GJC HE1G (/J GJC E9 'FJ B1'* 'FH J,H2 'D*9/JD 9DI 'DEH'5A'* E9 'D2EF .. (3 G'/ 'D4J AB7 AJ 41JC -J'*J 'E' AJ 'D'4J'! 'D*'FJG AD' A'F' 9'1AG 'DDJ (/J 'J'G H(9ED G'J 'D*BFJ'* HE4 2'(7 E9J 4J H'D-E/DDG

  • rana

    November 22, 2012 at 1:03 pm

    اسفه مش عارفه ليه الكلام طلع هيك فوق مع اني كتبت بالعربي ………….. بصراحه فعلا احيانا بتلخبط بكون بدي اشي برجع بغير بصير بدي اشي تاني بس هاد الشي بس لتحديد مواصفات شريك حياتي احيانا بحدد الصفات وبعمل معايشه برجع بعد فترة بغير المواصفات …. اما بالنسبه للاهداف التانيه فانا عارفه الاهداف بس ما عم تزبط معي للاسف

  • rana

    November 22, 2012 at 1:04 pm

    مع اني قرات انو يجوز تعديل مواصفات شريك الحياة اليس كذلك ؟

  • amirnafsak

    November 22, 2012 at 11:49 pm

    تمام
    حددي كي تعرفي ماذا تريدي بإذن الله

  • amirnafsak

    November 22, 2012 at 11:49 pm

    نعم بإذن الله

  • majed

    November 24, 2012 at 3:55 pm

    شكرا يا استاذنا

    الموضوع هذا مهم جدا جدا
    للتخلص من العادات السيئة ومن ضمنها العادة السرية
    الي عانيت منها رغم محاولاتي المستمرة للتخلص منها

    اطيب التمنيات

  • tota

    November 24, 2012 at 9:12 pm

    شكرا عالموضوع
    عندي سؤال ممكن يكون خاارج الموضوع
    استخدمت سيدونا علشان احصل على 1000 ريال باذن الله واحس مافي تقدم ابدا والامور وااقفة
    ايش السبب؟

  • Pingback: قانون الجذب - واحد...عشرة | قانون الجذب

  • amirnafsak

    November 26, 2012 at 6:24 pm

    وفقك الله لما يحبه ويرضاه
    اشكرك على ردك الكريم
    تحياتي لك، وبالتوفيق بإذن الله

  • amirnafsak

    November 26, 2012 at 6:24 pm

    كيف استخدمتيها يا توتا ؟

  • tota

    November 27, 2012 at 6:57 pm

    بنفس الطريقة في موضوعك سيدونا والمال بس كنت مشتته نوعا ما والغريب اني مالقيت مقاومة قوية
    لان اموري المالية الحمدلله بس كنت انوي ان احصل على الكثير من المال عشان اشتري بعض الاشياء المعينة
    لكن الى الان مالقيت فرصة ولا حصلت على المال غير من مصروفي الشهري

  • amirnafsak

    November 29, 2012 at 3:12 am

    جميل، ان شاء الله تستخدمي سيدونا وكل ما تتعلميه على حياتك وما تريديه
    تحياتي ليكي، وبالتوفيق بإذن الله

  • ناصر

    April 4, 2013 at 7:06 am

    من اروووووووووووووع ماقرأت في حياتي

    شكرآ دكتور

  • فيصل عبد الواحد

    April 5, 2013 at 4:43 pm

    أشكرك على كلامك الجميل يا ناصر
    ان شاء الله تجد ما يفيدك دائماً
    بالتوفيق بإذن الله

  • Dai AlGamar

    June 28, 2013 at 10:43 pm

    مازلت استاذ فيصل بتمرن على التحرر…حتى اتقنة باذن الله..جزاك الله خير.

  • سحر علي

    October 25, 2014 at 4:07 pm

    شكراً لك دكتور بس ممكن توضح لي اذا عندي مجموعة أهداف وبتحرر بسيدنا من الرغبة والشعور بس ما في شئ بتحقق

Leave a Reply

هل تريد متابعة شخصية مني للوصول لهدفك النهائي بإذن الله ؟
مجاناً
إذاً أكتب إيميلك بالأسفل و اضغط "أريد الاشتراك" لتصلك أول خطوة فوراً
! تم الاشتراك - رحلة ممتعة
ابحث عن رسالة في مجلد الرسائل الغير مهمة إذا لم تصلك بعد
Close